Ganduri din Psalmul 1.

In duminica in care am predicat din Psalmul 1 am avut cred cel mai greu moment din toata ”istoria” predicarii personale. Pentru ca n-am putut sa termin ce am inceput voi aseza aici cateva din gandurile avute atunci.

Psalmul acesta ne indreapta privirea inspre calea catre binecuvantare, fericire si avertizeaza in privinta judecatii divine. Legea mentionata aici leaga psalmul de primele carti ale Scripturii, de Legea lui Dumnezeu.

Daca meditam, strangem cuvantul in inima ni se promite binecuvantare exact in felul in care Dumnezeu ii vorbise altadata lui Iosua.

Cartea aceasta a Legii să nu se depărteze de gura ta; cugetă asupra ei zi şi noapte, căutând să faci tot ce este scris în ea; căci atunci vei izbândi în toate lucrările tale şi atunci vei lucra cu înţelepciune. Iosua 1:8

Omul fericit, binecuvantat isi gaseste placerea in Legea Domnului si zi si noapte cugeta, mediteaza asupra Sa. Ps.1:2

Cand se refera la cei rai de obicei ne gandim la ucigasi, pedofili, curvari. Insa aici nu se face trimitere neaparat la asta ci se refera mai degraba la omul care nu are prea mult timp sau deloc pentru Dumnezeu, pentru cugetarea la Dumnezeu. Cineva sau ceva l-a indepartat pe Dumnezeu din viata sa si din gandirea Sa.

Cand il elimini din gandul tau, viata ta, inima ta inseamna sa devii rau (wicked) pacatos, batjocoritor.

In contrast omul neprihanit e descris ca fiind fericit, binecuvantat. Si aici gasim cu adevarat secretul fericirii. Domnul Isus mai departe extinde in predica de pe munte ce inseamna sa fii cu adevarat un om fericit.

De fapt, daca il elimini sau il pastrezi pe Dumnezeu in gandul tau, in centrul vietii tale, ai ori distrugere ori fericire pentru ca te lasi in cele din urma influentat de cele doua mari curente. De cel rau, pacatos sau batjocoritor si sistemul si valorile lumii ori de legea lui Dumnezeu si tot ce implica aceasta.

Practic daca atentia ta este intreptata asupra lumii (cei rai, pacatosi sau batjocoritori) vei incepe treptat sa gasesti placere in caile lor. Treptat vei fi influentat. Si invers.

Nimeni nu se duce, nu se opreste, nu se aseaza fortat pe caile astea, spune J Piper. Ne ducem, ne oprim, ne asezam pentru ca vrem. Privim lucrurile astea si ele incep sa devina de dorit, atractive. Meditam la ele (nu le numim meditatie) dar te gandesti cum ar fi daca, ce-ar fi daca si gasim o bucurie si placere stranie chiar numai meditand la mizerii. Asa incepe calea inspre distrugere.

Exact ca in psalmul. 73 vezi bucuria lor, nu-i deranjeaza nimeni, le merge bine, isi permit sa faca ce vor, nu au limite si parca ai dori si tu sa umbli in caile astea pentru ca promit atat de mult, nu-i asa?

Multi am citit cartulia aia mica a lui Watchman Nee. Sezi, umbla si impotriveste-te. O imagine frumoasa a vietii crestinului. Insa si aici este o descriere interesanta, in directie opusa, o scara a degradarii.. Se duce, se opreste, se aseaza.

Lot s-a uitat la campia udata, apoi s-a uitat la Sodoma, iar apoi il vezi asezandu-si cortul langa Sodoma si destul de repede s-a mutat in Sodoma. Si mai curand era daca nu primarul cel putin unul dintre consilierii la primaria din Sodoma, statea la poarta cetatii. Numai oamenii foarte importanti stateau in locul ala.

Te fura foarte usor valul acesta.

Ce e interesant in pasajul asta e ca nu ti se cere sa nu faci aia, sa nu faci cealalta etc. ci psalmul te indeamna sa iti gasesti placerea si sa meditezi. Tot Piper descrie foarte fain procesul asta. Un psalm al harului, cum I-ar spune Pavel, nu prin faptele Legii ci ale harului.

Personal sunt foarte influentat de teologia lui J. Piper. E contagios. Odata l-am tradus pe unul din presbiterii din biserica sa. Parca il traduceam chiar pe Piper in persoana. Fraza poate cea mai cunoscuta a acestuia, hedonismul crestin pe care l-a dezvoltat in viata si lucrarea sa spune ca Dumnezeu este tot mai glorificat in mine cu cat eu imi gasesc placerea tot mai mult in el.

La fel si psalmul acesta spune cam acelasi lucru. Poti sa lupti impotriva placerilor lumii acesteia prin placerea si bucuria pe care o ai meditand la Legea, la Cuvantul lui Dumnezeu, la Dumnezeu insusi.

Si asa cum placerile lumii sunt starnite si provocate atunci cand privesti asupra lor tot asa si bucuria, placerea, fericirea sunt starnite cand meditezi la Cuvantul Sau. Extraordinar.

Meditatia, memorarea, gandul la Legea lui Dumnezeu te elibereaza de placerile, caile celui rau, pacatos, batjocoritor.

Aceasta este calea harului. Nu esti eliberat daca faci asta. Si Satan cunoaste Scripturile insa te pui pe tine intr-un loc in care Dumnezeu poate sa lucreze in inima ta, sa binecuvanteze, sa transforme sa iti ofere placere. Un mijloc prin care Dumnezeu poate sa te transforme prin placerea si bucuria pe care o ai meditand, contempland, strangand Cuvantul in inima ta.

In religiile orientale meditatia implica golirea mintii. Dumnezeu insa ne cheama sa ne umplem mintea si inima cu adevarul Sau.

De aceea, omul fericit e ca un Pom sadit langa un izvor de apa care isi da rodul la vremea Sa si ale carui frunze nu se vestejesc. Tot ce incepe duce la bun sfarsit.

O imagine foarte frumoasa a credinciosului si vietii de credinta. Viata credinciosului e ca un copac care aduce rod, un copac verde, insa pentru a fi asa copacul asta isi trage viata, seva din izvor. Izvorul mentionat aici este Cuvantul lui Dumnezeu. Atata timp cat radacinile tale sunt in Cuvant, cand meditezi la cuvant vei fi plin de rod si verde, iti vei gasi placerea, fericirea pe care o tot cauti in alta parte.

Cred lucru asta. Cand ma indepartez de Cuvant ma usuc. Cand imi framant mintea si inima cu alte lucruri ma usuc si nu am putere. Si poti medita, ramane in cuvant in mijlocul rutinei, al vietii.

Cand ai placere, bucurie si fericire in Cuvant, in Dumnezeu si atitudinea ta este alta, nu-i asa? Iubesti, te porti cu bunatate. De fapt… rodesti.

Cel fără prihană înverzeşte ca finicul şi creşte ca cedrul din Liban. Cei sădiţi în Casa Domnului, înverzesc în curţile Dumnezeului nostru. Ei aduc roade şi la bătrâneţe, sunt plini de suc şi verzi.Ps. 92:12-14

E o tragedie sa vezi atatia credinciosi ofilindu-se pentru ca nu au viata. Iti poti da seama ca au taiat contactul cu Legea lui Dumenzeu, ca nu isi mai gasesc placerea in Cuvant ci si-o gasesc in caile celui rau, ale pacatosului, batjocoritorului, a lumii.

A ramane in Cuvant nu este o chestie plictisitore. Pentru cei care iubiti Cuvantul nu-i asa, mereu si mereu parca este nou, mereu gasesti prospetime. Un izvor nesecat cand meditezi si gandesti la El.

Cineva amintea de vaci trimitand la aspectul acesta al meditatiei. Vacile sunt rumegătoare. Stomacul lor are mai multe compartimente. Ele rup hrana, o inghit, o readuc in gura si o mai mesteca si de fiecare data cand fac lucrul acesta ele mai extrag ceva din ea. Imagine interesanta despre felul in care suntem chemati sa “mestecam” Cuvantul lui Dumnezeu.

Cu siguranta va aduceti aminte de intamplarea cu Ilie. Nu a fost ploaie, s-a urcat pe muntele Carmel si s-a rugat pentru ploaie. A trimis pe slujitor sa se uite daca vede ceva. Prima data nu a vazut nimic, de sapte ori s-a intors si in final a vazut un nor mic apoi tot cerul a fost acoperit de nori. S-ar putea sa te uiti superficial si sa nu vezi nimic. Insa cand meditezi, cand memorezi si te gandesti descoperi lucruri extraordinare. Dumnezeu iti vorbeste si gasesti o placere si dulceata pe care nu le intalnesti in alta parte.

Cei rai, necredinciosi au parte de multe descrieri in Scriptura insa aici imaginea este PLEAVA, pe care o spulbera vantul. Spre deosebire de cei credinciosi acestia nu au radacini, sunt morti, spulberati, fara valoare. Cand graul este treierat pleava o ia vantul si ce mai ramane este aruncata in foc.

Ioan Botezatorul a folosit aceleasi imagini pentru a indemna la pocainta. Pleava aruncata in foc.

Oamenii de azi par bogati si plini de viata insa din perspectiva lui Dumnezeu nu ai valoare atata timp cat il respingi, batjocoresti numele Sau sau cand nu accepti autoritatea Sa in viata ta.

Domnul Isus folosea imaginea gropii de gunoi de la marginea Ierusalimului, gheena ca ilustratie pentru iad. Pentru ca acolo vor ajunge toti aceia care nu se intorc la El si nu accepta autoritatea Sa. Cei care aleg calea celui rau, al pacatosului al batjocoritorului si nu pe El, calea ce duce la viata.

Remarcati insa ca Domnul cunoaste calea celor neprihaniti. El te cunoaste. El stie daca esti copac sau pleava. Eu pot sa ma uit la roade si sa vad daca sunt semne ale harului in viata cuiva. Dar nu stiu si nu cunosc daca cineva este sau nu neprihanit in ochii lui Dumnezeu.

Oamenii pot mima aceasta neprihanire, o falsifica, Dumnezeu insa te cunoaste.

El stie daca esti grau sau neghina. Daca esti oaie din turma sa mica sau capra. Copac sau pleava si in ziua aceea El va va desparti pe unii de altii, pe cei credinciosi, neprihaniti de cei necredinciosi si nici un pacatos nu va putea sta in adunarea cea mare a celor neprihaniti atunci.

Problema care apare aici este ca eu nu sunt neprihanit si nici tu nu esti neprihanit, noi toti suntem pacatosi si toti meritam pieirea.

Dacă ai păstra, Doamne, aducerea aminte a nelegiuirilor, cine ar putea sta în picioare, Doamne? Ps. 130: 3

Cumva cel neprihanit este pacatosul, raul sau batjocoritorul. Cel neprihanit este considerat neprihanit chiar daca nu este. Cum e posibil asa ceva? Cum poate un Dumnezeu perfect sa nu ia in considerare pacatul. Cum poate sa primeasca pe cineva imperfect in cerul sau perfect?

Dumnezeu poate sa faca asta prin Isus Hristos, Mielul lui Dumnezeu care ridica pacatul lumii.

Dar El era străpuns pentru păcatele noastre, zdrobit pentru fărădelegile noastre. Pedeapsa care ne dă pacea a căzut peste El, şi prin rănile Lui suntem tămăduiţi. Isaia 53:5

Nu stiu daca ati observat in psalm, copacul este sadit si plantat. Nu a crescut salbatic. A fost luat dintrun mediu si pus in altul. Ca si cum ai lua un copac ce creste in conditii desertice si l-ai planta intrun sol bogat langa un izvor de apa.

La fel si noi, am fost morti in Adam, in pacat, insa in Isus am fost STRAMUTATI din domeniul intunericului in imparatia Fiului Sau. Prin pozitia pe care o avem acum avem acces la viata din Dumnezeu prin Duhul lui Dumnezeu si Cuvantul lui Dumnezeu. Slavit sa fie Dumnezeu.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s